“Inside each of us is a natural-born storyteller, waiting to be released.”
– Robin Moore, author
Snydekoden til den gode fremtid er Storytelling
Vores virksomhed MovingStories.dk tilbyder et 3 dages forløb for unge i alderen 14-18 år, hvor de unge:
- Lærer hvorfor og hvordan et fritidsjob kan gavne dem i deres liv og give dem både venskaber og ressourcer, der er uundværlige.
- Lærer hvordan de lander deres første fritidsjob
- Motiveres til at finde et fritidsjob og får konkrete værktøjer i deres jagt
- Får sparring og hjælp med cv og ansøgning
Forløbet indeholder følgende:
- Motivationsoplæg, hvor de unge introduceres til vigtigheden af et fritidsjob for deres fremtid
- Workshop om hvordan man former sit første cv og ansøgning
- Træning i mundtlig præsentation (jobsamtale, fremlæggelse eksamen mm.)
- Et sjovt og lærerigt heldagsarrangement, hvor de unge gennem leg og øvelser bliver trænet i forskellige situationer fra arbejdslivet: Jobsamtalen, ansøgningsprocessen, kollegialt samarbejde, løsning af konkrete opgaver, konflikthåndtering mm.
Hvorfor Storytelling?
Fordi Storytelling og historier gennem tiden har været et af de mest effektive redskaber til at motivere og inspirere. Flere videnskabelige undersøgelser understøtter effekten af historier til kommunikation og motivation. Dét er derfor vores primære redskab, når vi gang på gang besøger skoler og øvrige uddannelsesinstitutioner for at motivere deres unge, hjælpe dem på vej mod deres rejse her i livet og give dem konkrete redskaber.
Med Storytelling deler vi vores personlige rejse med eleverne. De får det sure med det søde og får lov til at reflektere og lade sig inspirere af det, de vil og kan bruge.
Ydermere lærer eleverne selv at bruge Storytelling, når de skal præsentere til fremlæggelse, eksamen og jobsamtale.
Forløbet
Forløbet vil bestå af fire undervisningsgange med veksling mellem oplæg, interaktion og spørgsmål. Eleverne lærer bedst ved selv at prøve og blive udfordret, med respekt for deres individuelle grænser.
Mellem hvert besøg er der refleksionstid og opgaver. Dette skal skabe sammenhæng og rød tråd i hele forløbet.
Målet er at give eleverne en forståelse for det at være i job, samt klæde eleverne på til jobsamtale og kommende studiejob.
Lektioner
- Motivation & afklaring
Her tager jeg eleverne på en rejse, hvor jeg deler min personlige historie og tanker fra uddannelse, elitesport og arbejde. De får noget at reflektere over, samt et godt grin.
De unge får konkrete værktøjer til, hvordan man dykker ned i sig selv og sine ønsker uden at føle sig presset til at finde svar her og nu. Livet er en lang og sjov rejse og de er stadig unge. Men med de rette værktøjer kan de lære, hvordan de skal pakke deres baggage til denne rejse. Noget skal med i kufferten, mens resten må blive på hylden.
Budskaber, som jeg ønsker, at de tager med sig efter denne lektion:
- Vær nysgerrig på livet
- Ok, ikke at vide hvor du vil hen endnu. Du er stadig ung
- Prøv ting af (frivillighed, studiejob, sport mm.) – sådan opdager du dig selv og dine drømme
- Nyd rejsen, mens du laver ovenstående
- CV og ansøgning
Mange unge og voksne tror fejlagtigt, at CV kun omhandler arbejdserfaring. De unge lærer at forstå, hvorfor man skal bruge et CV og hvordan man sætter alle sine kompetencer, erfaringer og kvaliteter i spil.
Hvordan omtaler man sin hobby eller medlemskab i en fodboldklub som en kompetence, som en kommende arbejdsgiver ser værdi i ?
Af erfaring ser vi lyset i øjnene på de unge, når de efter denne øvelse stolt kan vise et CV med mange kvaliteter og kompetencer, som de har fundet frem i sig selv ved at kigge på deres liv, relationer og oplevelser.
- Præsentationsteknik
Her bliver eleverne klædt på til den mundtlige fremlæggelse, fx eksamen eller jobsamtalen. Det bliver fra start til slut meget praktisk med øvelser og de får lov til at stå en del på ’scenen’ og prøve deres pitch af med små udfordringer skræddersyet til deres behov.
Øvelse: Øvelse med ord – konkurrence!
De kommer praktisk til at lære:
- At tale foran en forsamling
- Hvad man gør før, under og efter en mundtlig præsentation for at lykkes?
- At bruge Storytelling til at gribe forsamlingen
- Lektion: Scenen er din
Fjerde og sidste lektion bliver kulminationen på det, vi har lært. Her har de unge fået konkrete værktøjer fra de tidligere lektioner til at reflektere over, hvilket menneske de gerne vil være som voksne og hvordan de kan bruge deres mundtlige kommunikationsevner til at åbne dørene op for sig selv.
Denne lektion består af to dele:
- Eleverne skal selv vælge, hvordan de vil præsentere det vi har lært sammen. De kan lave video, oplæg, teater mm.
- Jobsamtale med chefen: Her gennemgår eleverne en fiktiv jobsamtale til drømmejobbet. Eleverne har på forhånd skrevet kort om drømmejobbet. Nu står de få skridt fra drømmen, men de skal overbevise chefen om, at de er den rette til jobbet.